Sancho.hu | Blog | Tartalom | Muzax | Vers | EGO | ViragSteel | News | SB Live! | HardSID | MIDI | Linx | download | tech |  
Live!APS test
Live! Linx
kX project
APSLive
SB Live! FAQ
Bankrablás.sf2
Megosztás
Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Egyéb

Nagyapámról elnevezett könyvtár Hőgyészen
Virág János Nagyközségi Könyvtár
Fater pedálos steel gitárjáról készült képek erre...
Továbbra sem tudok segíteni különböző programok másolásában, beszerzésében!
Ne is keress emiatt, nem foglalkozom ilyesmivel!

Frissítés: 2002.05.05.

SB Live!

SB Live! FAQ
SB news:
2000-03-02 | APS=Platinum?
2000-03-22 | Cake panel
2000-05-15 | Új Live! cucc
2000-05-21 | megafont
2000-07-17 | APSLive full I/O
2000-08-02 | AC'97 mixer
2000-11-21 | APStoy
2000-12-06 | EMU10k1 sztáffok
2001-02-09 | +4 csatorna FX
2001-02-14 | APSLive CrosStudio
2001-05-15 | Live Mixer v1.x
2001-05-21 | No Live! FX, No MB
2001-05-31 | SB Live! WDM & EQ
2001-06-23 | CrosStudio v2.0
2001-06-24 | LifeAmp
2001-08-21 | Audigy driver
2001-08-24 | SB Audigy
2001-09-13 | Újabb WDM driver
2001-10-24 | CrosStudio v3.1
2001-10-26 | Ismét új WDM
2001-11-14 | Alive
2002-05-08 | kX driver 3519
2002-07-15 | kX VSTi 3521
2002-07-17 | kX ASIO recording
2003-10-26 | kX driver
2003-11-23 | kX és PCTV
Sancho kX project rovat
Az alábbiakban olyan kérdésekre válaszolok, melyeket gyakorta feltettek
SB Live!-val
próbálkozó emberkék nekem.

Utolsó módosítás: 2002-05-05

  • Milyen billentyűzetet, adaptert egyebet javasolsz házi MIDI zenéléshez?

Ha veszel egy MIDI billentyűzetet, akkor annak úgynevezett DIN csatlakozója van (5 tüske félhold alakban). Viszont a hangkártyákon a Game port-on át jön/megy a MIDI üzenet. Erre kell egy átalakító, ami nem csak egy kábel átkötés, hanem egy optócsatolót is tartalmaz a dolog.

Fatar StudioLogic-49 billentyű - szinti stílus, dinamikaérzékeny, 1 MIDI output az 1-es midicsatornán, tápegység NEM jár hozzá.A HitSpace-nél cégnél vettem egy 4 oktávos Fatar StudioLogic billentyűt elég olcsón (nézd meg az árlistájukat), ez egyébként nagybillentyűs, és billenés érzékeny (velosziti érzékenynek is szokták nevezni), de nincsen rajta hajlító kar (Pitch Bend), és az 1-es MIDI csatornán küld. Itt lehet kapni átalakítót is hozzá. Annyi embert irányítottam már hozzájuk, hogy akár százalékot is kaphatnék...:) Vigyázz, mert az "adapter" szó nem ez az átalakítót jelenti. Az adapter alatt azt értik, mikor a billentyűzetnek nincsen saját tápellátással, és erre kell egy olyan eszköz, ami a hálózati 230V/50Hz-ből például DC12 Volt, vagy DC5 Volt-t csinál, de konkrétan ennek a 4 oktávos Fatar-nak AC12 Volt kell. Erre baromira nem éri megvenni a drága bolti Fatar tápot (mert AC esetén csak egy 230/12 Volt-os trafó kell). Én vettem a trafikban egy 750.-Ft-os állítható DC adaptert, mivel annak rossz a szűrése, DC12 Volt állásban is jó AC12 Volt-ra.

Az AC váltakozó áramot, míg a DC egyenáramot takar. Az a lényeg, hogy az AC-ból egy diódás tag, és egy kondenzátor csinál közel DC szintet. Azért "közel", mert azért egy rendes DC szintnek nem elég egy sima kondenzátoros szűrés.

Nnna, van MIDI billentyűzet, van hozzá tápegység, és van hozzá Game port/DIN átalakító. Manapság minden hangkártya képes ezt kezelni. Rádugod, bekapcsolod a gépet, ha le volt tiltva a Game port (Control Panel - System Properties - Device Manager - Sound, video and game controllers - Game port (DISABLED)), akkor aktiváld. Ez hangkártya függő. Pl. a GUS PnP esetében előfordulhat az inaktivitás, melyet DOS alatt a PNPCFG.EXE programocskával lehet feloldani. Az SB Live! esetében ezzel nem kell foglalkoznod, mert ha jól telepítettél mindent, akkor működik.

Elindítasz egy MIDI programot, és beállítod, hogy a MIDI Input-ok közül a hangkártya MIDI Inputja is éljen a program felé. Minden MIDI programban van MIDI Setup, ez változó, hogy hol van. Innentől kezdve elvileg él a MIDI Input-on lévő billentyűzeted. A jobb MIDI programok már nem akadnak fenn azon a problémán, hogy a billentyűzeted csak az 1. MIDI csatornán küldi a jeleit. Amelyik track-re ráállsz, az él.

A Tracker programok igen buták, hiába van rajtuk MIDI Input beállítás, elég vacak a lekezelésük. Én Cubase és Cakewalk alatt próbáltam, és ott minden rendben. Mindegyik esetében a dokumentációkat javallom elolvasni, mert ott egyértelműen leírják, mit kell tenni a MIDI Input beállításaihoz.

A GUS PnP esetében annyi bug van a MIDI Input porttal, hogy mikor felveszed a játékodat élőben, akkor az első ütem alatt megszólaló hangok az első tizenhatodba jelennek meg, ami elég furcsa, ha már az első ütemben 4 akkordot is lefogsz egymás után. Szóval szar. Az a röhely, hogy a többi hang időben szólal meg. Valami driver hiba lehet mögötte. Amúgy egy kis hülye 2000-Ft-os ESS hangkártya MIDI Inputja jobban viselkedik. :) Nekem nincsenek problémáim, mert a három hangkártyám közül 2 db SB Live! Value, és válogathatok, melyikre dugom a billentyűt. Ettől még meg tudom szólaltatni a GUS PnP Synth részét, ugyanis ez teljesen független az Input-tól. Ezt csak azért írom, mert nem mindenkinek triviális.

Tehát akár az is lehetséges, hogy egy másik MIDI eszközt szólaltass meg a billentyűzettel, legyen az egy MIDI-s program, vagy egy külső szintetizátor; maradhat az SB Live! MIDI portján akár. Ezt csak azért írom, mert nem mindenkinek triviális.


  • Milyen RAM kell az SB Live! kártyámba? Azt mondták a boltban, hogy 32 megás.

Hehe, hülyeség. A kártyára fizikailag semmilyen memória nem kell! Az SB Live! kártyák úgy működnek, hogy a PCI buszon át kezelik a rendszermemóriád. Hogy mennyit? Éppen a felét maximum. Természetesen ha már más programok lefoglalják, vagy túl kevés, akkor peched van, mert nem tud swap file-ból dolgozni. Tehát legalább annyi RAM kell a gépedbe, amennyit ír a hangkártyád minimális rendszerkövetelménye. Tehát példával élve:

Rendszer RAM
nagysága
SB Live! ebből
ennyi RAM-ot ér el
32MB 16MB
64MB 32MB
128MB 64MB


  • Rádugtam a hangkártyámra két hangszórót az egyik kimenetre, és nincsen mély hang. Ráadásul mikor még kettőt rákötök az egyik kimentre, még kevesebb van, és amúgy is halkabb az egész. Lehet, hogy végfokot vagy erősítőt kell használnom? Szóval a két végfokot elviseli? Tényleg nem értek hozzá.

No akkor egy kis tanfolyás:

Azok az erősítők, melyek képesek meghajtani egy hangfalat, azok úgynevezett végfokozatok. A hangszórónak kicsi az ellenállása (kis impedanciás), és ezért nagyobb áram kell, hogy "élni" tudjon, tehát olyan végfok kell neki, mely képes akkora áramot leadni, amekkorát az az ellenállás igényel. Ha egy olyan erősítőre raksz hangfalakat, melyek nem feltétlen arra terveztek, hogy hangfalat tegyenek rá, mert igaz, hogy képes meghajtani a kis impedanciás dolgokat, de nem képes nagy áramot leadni (ezek a fülhallgató kimenetek), akkor szerencsétlen erősítő szenved. Ezt úgy képzeld el, mintha eddig a boltba járós szatyrod mindent elbírt volna, de holnaptól betont hordasz benne. Elbírja, de nem arra való, és nem tesz jót neki. Szóval a hangkártyák kimenete maximum fülhallgatóra tervezett kimenet, mely milliwattos nagyságrendben képes kis impedanciás dolgokat, akár hangszórókat is meghajtani. Viszont az erősítőknek nagyimpedanciás (10-100 kiló Ohm) a bemenete, tehát nem áram kell a meghajtásához, hanem feszültség. Egy IFA lazán elviszi a szatyor betonodat...

Aztán ott az a másik dolog, hogy általában a fülhallgatók nem 4 vagy 8 Ohm-osak (nem OMO-sak!), hanem 16 vagy 32 Ohm-osak. Tehát még kis impedanciásoknak számítanak, de mégis nagyobbak ellenállásban 4-szer a hangszóróknál. Aztán van egy olyan alkatrész a végfokozatokban általában, melyet csatoló kondenzátornak hívnak. Ezen keresztül megy át a hang, de nem engedi az egyenáramot a kimenetre. No, ennek az alkatrésznek az értéke, és a kimenetre rakott hangszóró, vagy egyéb eszköz bemeneti ellenállása (impedanciája) határozza meg a mély frekvenciát. Minél kisebb a kimeneten lévő cucc (most hangszóró), annál magasabbra csúszik a frekvencia, annál kevesebb a mely.

Így a fülhallgató nagyobb melyet ad, mint a hangszóró a hangkártya kimenetén, de ha egy erősítőre kötöd, mint pl. egy magnó LINE bemenete, ami 10-100 KOhm körül van, akkor az már korrektül átengedi úgymond a mely hangokat. Szóval a HANGKÁRTYÁK KIMENETÉT KORREKT HANGÁTVITEL ESETÉN NEM HANGSZÓRÓRA, HANEM ERŐSÍTŐRE TOVÁBBKÖTVE TERVEZTÉK MEG, annak ellenére, hogy képes fülest is meghajtani.

Szóval ezért jobb, ha a LINE kimenetet rákötöd akár 3-4 darab végfokozat LINE (FIGYELEM!!! LINE!!!) BEMENETÉRE. S ezek az erősítők kimenetei már arra vannak tervezve, hogy 10, 25, 50 watt (ezek példa teljesítmények) teljesítményben képesek legyenek meghajtani a hozzájuk illesztet hangszórókat.

Szóval ez a hang... így műxik! :)


  • Cakewalk alatt hogyan tudom az SB Live! MIDI hangjainak CutOff-ját és egyéb hangparaméterét állítani?

Itt van egy PhatBoy-LIVE nevü StudioWare panel Cakewalk alá. Simán kicsomagolod, és bemásolod valahová, aztán mint egy .mid vagy .wrk file-t, betöltöd Cakewalk-ba. Az adott track-re (Track gomb) beállíthatod, állíthatod a SoundFont paramétereit.

Amennyiben egyéb MIDI programot használsz, akkor javallom megtalálni, megnézni, tanulmányozni az SB Live!-hoz is jó SB AWE32 NRPN speckót, aztán használni. Cubase alatt is rajzolhatsz tekerentyüket.

További infó erről az adott MIDI program Help-jében...


  • Mi az az S/PDIF? Hogyan kell S/PDIF ki/bemenetről optikai ki/bemenetet csinálni?

A Sony/Philips féle digitális interfészről bővebben itt olvashatsz angolul. Találsz leírást egyéb digitális szabványokról és átalakító áramkörökről is kapcsolásokat. Hajrá!


2000-05-12

  • A gyengébbek kedvéjért:

Mostanában sok levelet kaptam, és úgy tűnik, nem egyértelmű még mindig, amiket itt leírtam. Tehát:


  • Hogy tudok úgy felvenni az effekt beállításokkkal úgy, hogy mellette feljátszok más Wave-et, és abba ne érvényesüljön az effekt proci hatása?

A Record Control panelen (nekem a LiveWare 1 van fent, a 2-esen is ott van valahol) kijelölöd a Line-In potit, ekkor onnan vesz, de nem effektezve. Nem baj. Felvétel után "RE"record egy másik track-re, de solo-ra rakva a natúr track, és "What U Hear" a Record Control. Sajna ez megkötés a Live!-on.

Azt próbáltad, hogy az Env. Audio-ban a Source Line-In, és effektek feltolva? Az az igazság, én az egyik Live!-t APS driver-rel használom, így ott a Line-In-em egy külső A/D-ről jön, és Insert FX-tel van, így az onnan jövőt külön effektezhetem. Azonban ha valami miatt effektezve akarom felvenni, ott is Master Mix-ről megy a felvétel, és akkor solo-ra van állítva az egész rerecord-dal. Végül is jobb, mint egy szalagos rerecord. :)


  • Beszorult az ujjam a hangkártyába, és nem tudom használni, mit tegyek?

Na azért, ha ennyire Lamer valaki, akkor ne is kérdezzen... :)