Az alábbiakban
olyan kérdésekre válaszolok, melyeket gyakorta feltettek
SB Live!-val
próbálkozó emberkék nekem. |
Utolsó módosítás: 2002-05-05
- Milyen billentyűzetet, adaptert egyebet javasolsz házi MIDI zenéléshez?
Ha veszel egy MIDI billentyűzetet, akkor annak úgynevezett DIN csatlakozója
van (5 tüske félhold alakban). Viszont a hangkártyákon a Game port-on át jön/megy a
MIDI üzenet. Erre kell egy átalakító, ami nem csak egy kábel átkötés, hanem egy
optócsatolót is tartalmaz a dolog.
A
HitSpace-nél cégnél vettem egy 4 oktávos
Fatar StudioLogic billentyűt elég
olcsón (nézd meg az árlistájukat), ez egyébként nagybillentyűs, és billenés
érzékeny (velosziti érzékenynek is szokták nevezni), de nincsen rajta hajlító kar
(Pitch Bend), és az 1-es MIDI csatornán küld. Itt lehet kapni átalakítót is hozzá.
Annyi embert irányítottam már hozzájuk, hogy akár százalékot is
kaphatnék...:) Vigyázz, mert az "adapter" szó nem ez az átalakítót jelenti. Az adapter
alatt azt értik, mikor a billentyűzetnek nincsen saját tápellátással, és erre kell
egy olyan eszköz, ami a hálózati 230V/50Hz-ből például DC12 Volt, vagy DC5 Volt-t
csinál, de konkrétan ennek a 4 oktávos Fatar-nak AC12 Volt kell. Erre baromira nem éri
megvenni a drága bolti Fatar tápot (mert AC esetén csak egy 230/12 Volt-os trafó
kell). Én vettem a trafikban egy 750.-Ft-os állítható DC adaptert, mivel annak rossz a
szűrése, DC12 Volt állásban is jó AC12 Volt-ra.
Az AC váltakozó áramot, míg a DC egyenáramot takar. Az a lényeg,
hogy az AC-ból egy diódás tag, és egy kondenzátor csinál közel DC szintet. Azért
"közel", mert azért egy rendes DC szintnek nem elég egy sima kondenzátoros
szűrés.
Nnna, van MIDI billentyűzet, van hozzá tápegység, és van hozzá Game
port/DIN átalakító. Manapság minden hangkártya képes ezt kezelni. Rádugod,
bekapcsolod a gépet, ha le volt tiltva a Game port (Control Panel - System Properties -
Device Manager - Sound, video and game controllers - Game port (DISABLED)), akkor
aktiváld. Ez hangkártya függő. Pl. a GUS PnP esetében előfordulhat az inaktivitás,
melyet DOS alatt a PNPCFG.EXE programocskával lehet feloldani. Az SB Live!
esetében ezzel nem kell foglalkoznod, mert ha jól telepítettél mindent,
akkor működik.
Elindítasz egy MIDI programot, és beállítod, hogy a MIDI Input-ok közül a
hangkártya MIDI Inputja is éljen a program felé. Minden MIDI programban van MIDI
Setup,
ez változó, hogy hol van. Innentől kezdve elvileg él a MIDI Input-on lévő
billentyűzeted. A jobb MIDI programok már nem akadnak fenn azon a problémán, hogy a
billentyűzeted csak az 1. MIDI csatornán küldi a jeleit. Amelyik track-re ráállsz, az
él.
A Tracker programok igen buták, hiába van rajtuk MIDI Input beállítás,
elég vacak a lekezelésük. Én Cubase és
Cakewalk alatt próbáltam, és ott minden
rendben. Mindegyik esetében a dokumentációkat javallom elolvasni, mert ott
egyértelműen leírják, mit kell tenni a MIDI Input beállításaihoz.
A GUS PnP esetében annyi bug van a MIDI Input porttal, hogy mikor felveszed a
játékodat élőben, akkor az első ütem alatt megszólaló hangok az első tizenhatodba
jelennek meg, ami elég furcsa, ha már az első ütemben 4 akkordot is lefogsz egymás
után. Szóval szar. Az a röhely, hogy a többi hang időben szólal meg. Valami driver
hiba lehet mögötte. Amúgy egy kis hülye 2000-Ft-os ESS hangkártya MIDI Inputja
jobban viselkedik. :) Nekem nincsenek problémáim, mert a három hangkártyám közül 2
db SB Live! Value, és válogathatok, melyikre dugom a billentyűt. Ettől még meg tudom
szólaltatni a GUS PnP Synth részét, ugyanis ez teljesen független az Input-tól. Ezt
csak azért írom, mert nem mindenkinek triviális.
Tehát akár az is lehetséges, hogy egy másik MIDI eszközt
szólaltass meg a billentyűzettel, legyen az egy MIDI-s program, vagy egy
külső szintetizátor; maradhat az SB Live! MIDI portján akár. Ezt
csak azért írom, mert nem mindenkinek triviális.
- Milyen RAM kell az SB Live! kártyámba? Azt
mondták a boltban, hogy 32 megás.
Hehe, hülyeség. A kártyára fizikailag semmilyen memória
nem kell! Az SB Live! kártyák úgy működnek, hogy a PCI buszon át
kezelik a rendszermemóriád. Hogy mennyit? Éppen a felét maximum. Természetesen
ha már más programok lefoglalják, vagy túl kevés, akkor peched van,
mert nem tud swap file-ból dolgozni. Tehát legalább annyi RAM kell a gépedbe,
amennyit ír a hangkártyád minimális rendszerkövetelménye. Tehát példával
élve:
Rendszer
RAM
nagysága |
SB
Live! ebből
ennyi RAM-ot ér el |
32MB |
16MB |
64MB |
32MB |
128MB |
64MB |
- Rádugtam a hangkártyámra két hangszórót az
egyik kimenetre, és nincsen mély hang.
Ráadásul
mikor még kettőt rákötök az egyik kimentre, még kevesebb van, és amúgy is halkabb az egész. Lehet,
hogy végfokot vagy erősítőt kell használnom? Szóval a két végfokot elviseli?
Tényleg nem értek hozzá.
No akkor egy kis tanfolyás:
Azok az erősítők, melyek képesek meghajtani egy hangfalat, azok úgynevezett
végfokozatok. A hangszórónak kicsi az ellenállása (kis impedanciás), és ezért
nagyobb áram kell, hogy "élni" tudjon, tehát olyan végfok kell neki, mely
képes akkora áramot leadni, amekkorát az az ellenállás igényel. Ha egy olyan
erősítőre raksz hangfalakat, melyek nem feltétlen arra terveztek, hogy hangfalat
tegyenek rá, mert igaz, hogy képes meghajtani a kis impedanciás dolgokat, de nem képes
nagy áramot leadni (ezek a fülhallgató kimenetek), akkor szerencsétlen erősítő
szenved. Ezt úgy képzeld el, mintha eddig a boltba járós szatyrod mindent elbírt
volna, de holnaptól betont hordasz benne. Elbírja, de nem arra való, és nem tesz jót
neki. Szóval a hangkártyák kimenete maximum fülhallgatóra tervezett kimenet, mely milliwattos
nagyságrendben képes kis impedanciás dolgokat, akár hangszórókat is meghajtani.
Viszont az erősítőknek nagyimpedanciás (10-100 kiló Ohm) a bemenete, tehát nem
áram kell a meghajtásához, hanem feszültség. Egy IFA lazán elviszi a szatyor
betonodat...
Aztán ott az a másik dolog, hogy általában a fülhallgatók nem 4
vagy 8 Ohm-osak (nem OMO-sak!), hanem 16 vagy 32
Ohm-osak. Tehát még kis impedanciásoknak számítanak,
de mégis nagyobbak ellenállásban 4-szer a hangszóróknál. Aztán van egy olyan
alkatrész a végfokozatokban általában, melyet csatoló kondenzátornak hívnak. Ezen
keresztül megy át a hang, de nem engedi az egyenáramot a kimenetre. No, ennek az
alkatrésznek az értéke, és a kimenetre rakott hangszóró, vagy egyéb eszköz
bemeneti ellenállása (impedanciája) határozza meg a mély frekvenciát. Minél kisebb
a kimeneten lévő cucc (most hangszóró), annál magasabbra csúszik a frekvencia,
annál kevesebb a mely.
Így a fülhallgató nagyobb melyet ad, mint a hangszóró a
hangkártya kimenetén, de
ha egy erősítőre kötöd, mint pl. egy magnó LINE bemenete, ami 10-100 KOhm
körül van,
akkor az már korrektül átengedi úgymond a mely hangokat. Szóval a HANGKÁRTYÁK
KIMENETÉT
KORREKT HANGÁTVITEL ESETÉN NEM HANGSZÓRÓRA, HANEM ERŐSÍTŐRE TOVÁBBKÖTVE
TERVEZTÉK
MEG, annak ellenére, hogy képes fülest is meghajtani.
Szóval ezért jobb, ha a LINE kimenetet rákötöd akár 3-4 darab
végfokozat LINE (FIGYELEM!!! LINE!!!) BEMENETÉRE. S ezek az erősítők kimenetei
már
arra vannak tervezve, hogy 10, 25, 50 watt (ezek példa teljesítmények)
teljesítményben képesek legyenek meghajtani a hozzájuk illesztet hangszórókat.
Szóval ez a hang... így műxik! :)
- Cakewalk alatt hogyan tudom az SB Live! MIDI
hangjainak CutOff-ját és egyéb hangparaméterét állítani?
Itt van egy PhatBoy-LIVE
nevü StudioWare panel Cakewalk alá. Simán kicsomagolod, és bemásolod
valahová, aztán mint egy .mid vagy .wrk file-t, betöltöd Cakewalk-ba.
Az adott track-re (Track gomb) beállíthatod, állíthatod a SoundFont
paramétereit.
Amennyiben egyéb MIDI programot használsz, akkor
javallom megtalálni, megnézni, tanulmányozni az SB Live!-hoz is jó SB
AWE32 NRPN speckót, aztán használni. Cubase alatt is rajzolhatsz
tekerentyüket.
További infó erről az adott MIDI program Help-jében...
- Mi az az S/PDIF? Hogyan kell S/PDIF ki/bemenetről
optikai ki/bemenetet csinálni?
A Sony/Philips féle digitális interfészről
bővebben itt olvashatsz angolul. Találsz
leírást egyéb digitális szabványokról és átalakító áramkörökről
is kapcsolásokat. Hajrá!
2000-05-12
Mostanában sok levelet kaptam, és úgy tűnik, nem egyértelmű
még mindig, amiket itt leírtam. Tehát:
- Hogy tudok úgy felvenni az effekt beállításokkkal
úgy, hogy mellette feljátszok más Wave-et, és abba ne érvényesüljön
az effekt proci hatása?
A Record Control panelen (nekem a LiveWare 1 van fent, a
2-esen is ott van valahol) kijelölöd a Line-In potit, ekkor onnan vesz,
de nem effektezve. Nem baj. Felvétel után "RE"record egy másik
track-re, de solo-ra rakva a natúr track, és "What U Hear" a
Record Control. Sajna ez megkötés a Live!-on.
Azt próbáltad, hogy az Env. Audio-ban a Source Line-In,
és effektek feltolva? Az az igazság, én az egyik Live!-t APS driver-rel
használom, így ott a Line-In-em egy külső A/D-ről jön, és Insert
FX-tel van, így az onnan jövőt külön effektezhetem. Azonban ha valami
miatt effektezve akarom felvenni, ott is Master Mix-ről megy a felvétel,
és akkor solo-ra van állítva az egész rerecord-dal. Végül is jobb,
mint egy szalagos rerecord. :)
- Beszorult az ujjam a hangkártyába, és nem tudom használni, mit tegyek?
Na azért, ha ennyire Lamer valaki, akkor ne is kérdezzen...
:)
|