-
Az alábbi oldalon egy-két keresetlen
5let össze lett gyúrva csokorba az APSLive-sel
kapcsolatban. |
Az
oldal kicsit idejét múlta!
Elolvasása után nézd meg itt,
miket írok. |
SB Live! csak effekt
modulként a APSLive mellett
Két SB van ugye nálam, aztán tegnap rájöttem, hogy mivel a Cake-kel nem
lehet külön effektezni ASIO szerűen realtime, ezért a "felesleges" SB
Live!-ra küldtem AUX jelet Cake alatt, és azon effekteztem, és nálam ez a kártya megy
bele az APSLive D1 bemenetére. Magyarán, ha elfogynak az effektek az
APS-sen, vagy
nincsen elég külön realtime effektezett wave-sáv, akkor lehet használni a Live!-t.
Rá lehet kötni a D1 és D2 digitális
bemenetekre az SB Live! első és hátsó sztereó digitális kimeneteit. A tüskesoron
van a D2, a D1 meg a CD S/PDIF Input az APSLive kártyán. Ezt ügyes
dologra lehet használni, olvass róla itt.
Azt nem is merem felvetni, hogy a panelről forrasztással elérhető i2s
digitális kimenő/bejövő lábakat össze lehetne kötni a két kártyán. Még nem
tudom, mire lenne jó ez sem. Megjegyzem, hogy az ADC/DAC áramkörök a SB Live!-on
analóg/i2s szabványúak, és külön alkotja az i2s/S/PDIF átalakítást. Az i2s 3
szálon fut, míg az S/PDIF 1 szálon (+GND mindegyiknél).
Nem tudom, hogy a régi v1.5 patch csinálta-e, de az évvégén megjelent
verzió óta tűnt fel a dolog, hogy nem tölti be rendesen az APSLive mixer beállítást,
ha a kimenet "7&8" digi kimenetre van állítva, amit úgy sem képes
felvenni betöltéskor. Szóval elfelejti ekkor a User sávok rútolásait, olykor az
effekt-preszeteket is.
Ennek elkerülésére "none" digi kimenettel kell menteni, és ekkor a
D1 beállítás is megmarad. Az a vicc, hogy ha "7&8"-cal mentek, a D1
betöltéskor szürke, hiába van rajta az SB Live!. Azt hittem, ez azért van, mert a
Live! S/PDIF kimenete 44.1kHz, de nem. Egyszerűen ha nem tudja a digitális
master
kimenetet felvenni ("7&8"), elfelejti beállítani a többi paramétert,
csak a sávok száma stimmel.
- FONTOS!
Az APSLive sajátosságairól,
új driver-eiről az eredeti EMU APS-hez képest itt
olvashatsz.
Vannak effektek, melyeket kifejezetten csak Insert-re lehet berakni, mint pl.
az EQ-kat és a Compressor-t. Kár, hogy nem lehet master insert-t rakni, mert így pont a
kompresszor csak az adott MIDI/ASIO vagy wave-sávra él csak, melyre beszúrom. Így egy
lépésben nem lehet master-elni, ha kell a kompr. Ezt a kérdést megoldaná, ha menne 2
db APSLive egymás mellett analóg ki/be.
- Több mint 32MB memória elérése
Jelenleg ugye az SB Live! Live!Ware sorozatokkal ellentétben az
EMU APS felület nem támogatja a 32MByte-nál nagyobb memóriakezelést.
Ezt megoldandó a következő tipp. A registry-ben kell turkálnod, melyet
CSAK SAJÁT FELELŐSÉGRE TEGYÉL! Nem is írom le, hol találod meg, ha nem
értesz hozzá, nehogy feleslegessen vidd Magad rontásba. Aki tudja miről
van szó, ezt tegye bele:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Creative Tech\Devcon\0003]
"MaxPatchMemory"="66584576"
Ami azt jelenti, hogy maximum 66584576 [64MByte] memória
érhető el.
Egyéb példák:
- 33292288 [32MByte]
- 99876864 [96MByte]
- 133169152 [128MByte]
Nem tudom, miért
de EZ A MEGOLDÁS MÁR NEM MŰKÖDIK!!!
Ha mégis
szeretnél 32MB feletti .sf2 mennyiséget egy időben használni, próbálkozz
a megafont és az Alive
nevű alkalmazással.
- CC91 és
CC93 működése User sávokon
Mikor egy MIDI sávot bekötsz User sávra,
tapasztalhatod, hogy megszűnik egyes SoundFont-ok esetében a Reverb és
Echo paraméterek CC91,93 kontroller üzenetekkel történő vezérelhetősége.
Ez nem bug, hanem feature. :)
Ugyanis az APS a SoundFont v2.1 formátummal lehetőséget kap arra, hogy a
Modulator Properties beállításaiban ezt a CC vezérelhetőséget külön
aktiváld. Egyébként csak NRPN illetve SysEx paraméterekkel vezérelheted.
Tehát ha fixre kell állítani, és nem változik szám közben a CC értéke,
akkor állítsd be az effekt arányát a User sávod két Aux buszán, ha már
úgy is ott van. Vagy szerkeszd bele a SoundFont-odba, hogy CC91 illetve
CC93 működjön (akár külön layer tartományra is!), vagy ha ez sem
megy, akkor használd a bonyolult, és hosszú SysEx illetve NRPN megoldást.
- EMU APS
SysEx illetve NRPN specifikáció
Mint általában a PCM, wavetable, és hasonló elven működő
szintetizátorokban, a SoundFont alapon működőekben is meg van a lehetőség
arra, hogy az adott hangszer megszólalási paramétereit állítgassuk a gyári
beállításokhoz képest. Erre nem feltétlen szükséges minden esetben
egy bank szerkesztő, mint esetleg a Vienna!
Felhívom figyelmed, hogy sokan ezeket a paramétereket
olykor már effektezésnek hívják. Én nem tenném. Bár egy CutOff vagy
Resonan látszólag effekt, de valójában ez még a hangelőállítás előtt
előálló paraméter, mely minden egyes megszólaló egy-hangra más
lehet, miközben az effekt a hangok összességét módosítja tovább!
Amennyiben az adott szintetizátorra specifikálták,
akkor elérhető egy úgynevezett MIDI specifikáció, mely CC, SysEx, NRPN
paraméterek valamelyikével állítható egyes bankparaméter. Mivel az EMU
APS komplexebb, mint az SB Live! szintetizátora, ezért eltér a MIDI
specifikációjuk. Mellékelten az APSLive-en is használható lista látható
az EMU APS-ről.
EMU APS SoundFont Controls v2.1
Mod Envelope XX=0-127
Delay $B0 $63 $78 $B0 $62 $19 $B0 $06 ModDelay
Attack $B0 $63 $78 $B0 $62 $1A $B0 $06 ModAttack
Hold $B0 $63 $78 $B0 $62 $1B $B0 $06 ModHold
Decay $B0 $63 $78 $B0 $62 $1C $B0 $06 ModDecay
Sustain $B0 $63 $78 $B0 $62 $1D $B0 $06 ModSustain
Release $B0 $63 $78 $B0 $62 $1E $B0 $06 ModRelease
toPitch $B0 $63 $78 $B0 $62 $07 $B0 $06 ModtoPitch
toFC $B0 $63 $78 $B0 $62 $0B $B0 $06 ModtoFC
Vol Envelope XX=0-127
Delay $B0 $63 $78 $B0 $62 $21 $B0 $06 VolDelay
Attack $B0 $63 $78 $B0 $62 $22 $B0 $06 VolAttack
Hold $B0 $63 $78 $B0 $62 $23 $B0 $06 VolHold
Decay $B0 $63 $78 $B0 $62 $24 $B0 $06 VolDecay
Sustain $B0 $63 $78 $B0 $62 $25 $B0 $06 VolSustain
Release $B0 $63 $78 $B0 $62 $26 $B0 $06 VolRelease
Effects XX=0-127
Send1 $B0 $63 $78 $B0 $62 $10 $B0 $06 Send1
Send2 $B0 $63 $78 $B0 $62 $0F $B0 $06 Send2
Enhancement XX=0-127
Enhanc1 $B0 $15 Enhanc1
Enhanc2 $B0 $16 Enhanc2
Enhanc3 $B0 $17 Enhanc3
Enhanc4 $B0 $18 Enhanc4
Vib LFO XX=0-127
Delay $B0 $63 $78 $B0 $62 $17 $B0 $06 VibLFODelay
Frequen $B0 $63 $78 $B0 $62 $18 $B0 $06 VibLFOFrequen
toPitch $B0 $63 $78 $B0 $62 $06 $B0 $06 VibLFOtoPitch
Mod LFO XX=0-127
Delay $B0 $63 $78 $B0 $62 $15 $B0 $06 ModLFODelay
Frequen $B0 $63 $78 $B0 $62 $16 $B0 $06 ModLFOFrequen
toVol $B0 $63 $78 $B0 $62 $0D $B0 $06 ModLFOtoVol
toFC $B0 $63 $78 $B0 $62 $0A $B0 $06 ModLFOtoFC
toPitch $B0 $63 $78 $B0 $62 $05 $B0 $06 ModLFOtoPitch
LP Filter XX=0-127
CutOff $B0 $63 $78 $B0 $62 $08 $B0 $06 CutOff
Resonan $B0 $63 $78 $B0 $62 $09 $B0 $06 Resonan
Reset XX=0
Enhance $B0 $16 $00 $B0 $17 $00 $B0 $18 $00 $B0 $19 Reset1
NRPN $B0 $63 $00 $B0 $63 Reset2
All $B0 $79 $00 $B0 $63 Reset3
- Kis magyarázatként ennyit még:
Az "Enhanc" paraméter a Vienna-ban Modulator
Properties paraméterrel beállítható CC21,22,23,24 bármire beköthető
kontrollerek. Ezzel megspórolhatod a hosszú NRPN üzeneteket, mely előnyös,
ha zeneszám közben kívánod változtatni. A már eleve v2.1 verziószámú
SoundFont-ok tartalmaznak ilyen beállításokat.
A "Send1/2" paraméterek akkor használatosak,
ha User sávot használsz, és kellenek a CC91,93 Reverb illetve Echo beállítási
lehetőségek, és nincsen beállítva ez a Modulator Properties-ben (Vienna).
Ha jól megnézed a paraméter lehetőségeket, akkor még
LFO is köthető pl. a CutOff-ra, ami elég kellemes. Külön reset-elheted
a CC21,22,23,24 csatornákat, és az összes NRPN csatornát, valamint
egyszerre az egészet.
- Testvéreim! Fohászkodjunk az EMU APS v2.0
driver-hez.
- Az APSLive sajátosságairól,
új driver-eiről az eredeti EMU APS-hez képest itt
olvashatsz.
|