Sancho.hu | Blog | Tartalom | Muzax | Vers | EGO | ViragSteel | News | SB Live! | HardSID | MIDI | Linx | download | tech |  
Megosztás
Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Egyéb

Nagyapámról elnevezett könyvtár Hőgyészen
Virág János Nagyközségi Könyvtár
Fater pedálos steel gitárjáról készült képek erre...
Továbbra sem tudok segíteni különböző programok másolásában, beszerzésében!
Ne is keress emiatt, nem foglalkozom ilyesmivel!

Frissítés: 2008.09.29.
MIDI Sync
Avagy hogyan szinkronozzunk MIDI-vel?
A Hubi's programocskával sokszor találkozhat az, aki a MIDI Sync, a MIDI szinkronozás témakört kerülgeti, és ebben szeretne okos lenni.
Van két vagy több zenei program, esetleg külső hangszer, melyek mindegyike MIDI jelekkel kattog, zakatol, zajozik. Aztán valahogy a végeredményt összedolgozod, de nem az igazi. Hiszen egyel esetleg önmagában nem vagy képes megalkotni elektronikus zenédet, mint ahogy egy szál gitár is ritkán elég egy komplett alkotáshoz. Mi a bánatot lehet ilyenkor csinálni? Össze kellene szinkronozni a különböző hangszereket, akár a karmester a nagyzenekart, hogy valahogy körvonalazódhasson egyben is az a mű, ne csak külön-külön a sávok.

Az alábbiakban erre a témakörre adok egy kis betekintést. Kifejezetten egy szemléletmódot fogok követni, és nem feltétlen az a célom, hogy minden gondod én megoldjam. A lentiek alapján ha nem érted meg, akkor még nem tudsz eleget a MIDI-ről, így léci ne írj, hogy akkor hogyan is kéne Ezt vagy Azt a progit összekötni. Magát a MIDI-t nem taglalnám, számos hazai irodalom is foglalkozik már vele. Nagy alap mű a MIDI alapozás és protokoll címen még ma is forgalomban lévő könyv. Szintis zenész boltokban keresd! Legyünk fejlődésre alkalmasak, különben meg ne zenélj, ha tanulni nem szeretnél. :)


Tisztázzunk egy-két alapfogalmat a MIDI szinkronozáshoz

Minden esetben érdemes ott kezdened, hogy az adott program Help-jébe ha van keresés funkció, írd be, hogy MIDI Sync, és ha az adott eszköz alkalmas erre, akkor kidobja a keresés eredménye, hogy mely fejezetek foglalkoznak ezzel. A jobb alkalmazások még képeket, példákat is közölnek, és egy angol szótár segítségével nagyon sokat lehet már ezekből is tanulnod. Ha külső eszközről, dobgépről, szintetizátorról van szó, azokhoz adnak leírást, és azokban is van példa. Hasonlóan a MIDI Sync-t keresd. Vagy ha nincsen leírásod, akkor az Interneten biztosan lehet találni konkrét javaslatokat.

Annak a legfeltűnőbb jele, hogy MIDI szinkronra képes egy eszköz, hogy úgynevezett MIDI Activity LED van rajta, benne. Ez általában csak annyit jelez, hogy az eszköz kap vagy éppen küld egy MIDI üzenetet (MIDI Message), emly fontos lehet akkor, ha tudni akarod, hogy most mi van. Amely eszköz kapni és küldeni is képes, hogy külön van MIDI In (bejövő) és MIDI Out (kimenő) jelzés is. Tehát azt jelzi a LED, hogy van-e MIDI jel (Enable MIDI Out/In). Néhol külön feltüntetnek egy MIDI Sync LED-t is, mely nem a MIDI üzeneteket, hanem a MIDI szinkront jelzi, hogy az eszköz megkapja-e vagy éppen küldi-e.

Vannak olyan eszközök, melyek csak arra képesek, hogy MIDI üzeneteket kapjanak vagy küldjenek, ütemben maradásra nem képesek. Ezeknek simán van MIDI be- illetve kimenetük. Amelyik képes arra, hogy őt ütemben tartsák (ez ilyenkor a MIDI Slave), vagy ütemet adjon másnak (ez iylenkor a MIDI Master), ott erre vannak beállítások is. Így keresd a Help-ekben. Az is lehet, hogy valami csak arra képes, hogy MIDI Master legyen! Azonban pl. a Cubase VST képes egyszerre Master és Slave is lenni. Tehát képes egy kapott szinkront átadni egy harmadik eszköznek is. Egyébként pont ennél a programnál a Help-en túl egyéb .pdf dokumentumok is vannak az alkalmazás mellett, melyek bővebben taglalják a program működését. Így minden nincsen benne a Help-ben, és ezt az írja is.

A MIDI Remote Control nem azt jelenti, hogy akkor szinkronozni is lehet, hanem azt, hogy képes MIDI kontroller (CC, SysEx, NRPN) üzeneteket kapni, és ezekre valamilyen beállítás változásokat produkálni. Általában a MIDI Setup rész, vagy a MIDI Synchronization foglalkozik azzal, hol kell beállítani az esetleges szinkronozást. Ha nagyon szűkszavú egy leírás, akkor legalább a MIDI Clock ott van egy menüben vagy Help-ben, ha tudja a program a MIDI szinkront. EZ nem azonos a MIDI Metronom-mal, mely csak arra képes, hogy kattogjon ütemre. Ez a másik eszközzel együttes szinkrontól teljesen független. Néhol még Troubleshooting MIDI Sync részek is vannak, melyek a szinkronizálással kapcsolatos hibakeresést segítik.

Ha a két összekötendő eszköz egy-egy program, és mindegyik egy gépen fut, akkor erre belső virtuális MIDI portra van szükség. Ilyen pl. a Hubi's LoopBack is, mely maximum négy darab (LB1-LB4) MIDI eszközt hoz létre, és ezeket bármire felhasználhatod (Input, Output). Ennek működésével kapcsolatban itt találsz infót. Persze, nem ez az egyetlen program. Ilyen még a MIDI Yoke is. Ezeket szokták is javasolni a leírásokban virtual MIDI cable software néven.


Szinkron küldés beállítása

Tehát most a MIDI Master eszköz beállításáról lesz szó. Általában ez a legegyszerűbb. Keresni kell egy menüt, mely a MIDI Synchronization résszel foglalkozik, és a MIDI Sync Out-t meg kell adni, melyik MIDI kimenetre menjen. Néhol a kimenetre meg kell adni a MIDI Clock (ez adja a "takkot" a másik eszköznek) és a MIDI Timecode (ez adja meg, hogy melyik időpillanatban van a Master eszköz, és így esetleg képes ugyanazon időtengely időpontra ugrani a Slave eszköz, ami attól függ, hogy képes-e...) kimenetet is. Ezek lehetnek ugyanazok. Természetesen ha a másik eszköz nem egy a vezérlő eszközzel azonos gépen futó szoftver, akkor a kimeneti MIDI port egy a számítógépen lévő, működő MIDI kimenet kell legyen.

Ha ezt sikerült beállítani, léphetünk tovább. Valószínűleg jól állítottuk be, nagy baki nem lehet.

Szinkron fogadás beállítása

Tehát most a MIDI Slave eszköz beállításáról lesz szó. Általában ez a nehezebb. Keresni kell egy menüt, mely a MIDI Synchronization résszel foglalkozik, és a MIDI Sync In-t meg kell adni, melyik MIDI bemenetre menjen. Az a fontos, hogy szinkront kapjon a Slave eszköz. A Cubase VST-kben általában ezt Sync Source from Input néven, a Cakewalk-okban Clock MIDI Sync néven leled meg. Tehát eleve be kell állítani, hogy innentől az eszköz nem belső (Internal) MIDI szinkronnal működik, hanem egy külső (external) eszköz határozza meg a pontosságát, pl. egy külső MIDI szinkronon (MIDI Sync) keresztül.


A Slave eszköz innentől kezdve nem indul csak úgy el. Ha elindítod, akkor csak "befagyva" áll. Aztán ha elindul a Master eszköz, máris meglódul. Ha nem csak Start-t kap, akkor ugyanazzal a BPM-mel, sebességgel, időosztással dolgozik, egyébként megy csak fut szabadon. Ha nem kap szabványos MIDI Start, Continue, Stop, és Clock messages-eket, üzeneteket a Slave, mert nem képes mindet értelmezni, vagy mert a Master nem képes küldeni, vagy mert nincsen valahol jól beállítva, akkor az adott funkcióra lehet szűkíteni a megoldás és/vagy hiba keresését.


MIDI szinkron megadása Cakewalk, Cubase és FruityLoops alkalmazásoknál

Néhol a MIDI ki/bemeneteket nem közvetlenül jelölheted ki, hanem valamilyen Port számot kell megadnod. Általában a MIDI bemeneteket, ha többet képes kezelni egy eszköz, akkor elég engedélyezned, hogy lássa a szoftver (Cakewalk, Cuabse). A kimenetekre szoktak ilyen Port-ozást (Cakewalk, FruityLoops), és ekkor annyit kell tenned, hogy az engedélyezett kimeneti eszközök közül ha külön nem adható meg Port, akkor megszámolod, hányadik az adott eszköz, és az lesz a Port száma (Cakewalk). Ha számozható (FruityLoops v3.4-től), akkor megadod egy szabad Port számát a szükséges MIDI Out-ra, és erre kerül ki a MIDI szinkron valamelyik összetevője (indítás, szinkron jel). Persze, ez csak akkor kell, ha nincsen külön pl. MIDI Master Sync Output kimeneti MIDI port választó menü, vagy ilyesmi.


MIDI ki/bemeneteket engedélyező ablakok Cakewalk és Cubase alkalmazásoknál

Előfordulhat, hogy a sikeresen elindított szinkron közben idő csúszások vannak. Pl. késik/siet az egyik eszköz a másikhoz képest. Ez akkor szokott lenni, ha az egyik egy virtuális szekvenszer (pl. ReBirth), melyet egy MIDI szekvenszer vezérli szinkronban, és a virtuális szekvenszer késik. Ilyenkor elképzelhető, hogy a virtuális szekvenszer számolási ideje túl nagyra van beállítva (latency). Csökkenteni kell elfogadható idő alá, mely maximum 55ms legyen. Ez is már érezhető. Ha nem csökkenthető (mert el kezd akadozni a hang), akkor sajna a géped és/vagy a hangkártyád (vagy annak driver-e) nem alkalmas arra, hogy ennyire szinkronban legyenek a cuccok.

Biztosra veszem, hogy első nekiszaladásra nem fogod érteni az egészet. Sőt, abban is biztos vagyok, hogy két olyan eszközt akarsz összekötni, melyeket nem is említettem meg. Azonban a fentiek alapján el lehet jutni addig, hogy sikerüljön összekötnöd azt a két eszközt szinkronra. Fontos, hogy nyitottan állj a kérdéshez! Nekem sem volt több infóm, vagy nem kaptam ennél többet, mert mindig az a gyakorlati összekötés hiányzott a közelemben is, melyet én szerettem volna megoldani. Aztán mégis sikerült. :) Hajrá!