Kivételesen nem mennék bele mélyen, hogy mi a bánat
az a VSTi és a Rewire. Annyit érdemes csak megemlíteni, hogy a VSTi egy
virtuális hangszer és effekt plugin felület, a Rewire pedig egy virtuális
összeköttetési lehetőség hangcsatornákon keresztül két zenei
szoftver számára. Mindegyik valahonnan a Steinberg féle Cubase vonalról
ismert lehet, ha hallottál már róla harangozni.
Az első jelentős megoldás az volt, mikor a
Propellerheads Rebirth szoftvert összekötötték Rewire segítségével
a fejlesztők a Steinberg Cubase VST hangsávjaival, így a Cubase-ben
lehetett keverni sávonként külön a Rebirth sampler hangjait, és akár
külön is effektezhettük már. A VSTi-k közben szakajtó szám jelentek
meg, és ádázabbnál ádázabb hangzásokat produkáltak a processzor
segítségével. Aztán a Creamware
kártya gyártó belebaszott a kakiba, és olyan driver-t írt a hangkártyájához
XTC néven, mely azóta persze minden kártyáján fut, és minden VST
kompatibilis őrült elérheti a kártya hardveres effektjeit plugin-ként.
Eközben az EMU10k DSP-re is egy lelkes csapat egy ingyenes driver-t
fejlesztett kX project néven, és itt
is már elérhetőek kX VSTi néven az effektek az azzal kompatibilis
szoftverekből. A VST feltétele persze az ASIO driver, mely gyors (rövid
idejű) és közvetlen elérést biztosít a szoftverek számára a
hardver kártyák felé sok-sok valódi hardver sávon. Persze, már ahol
van sok-sok hardver sáv. A Rewire annyira azért nem terjedt el, hiszen több
sáv bekötése egy több sávos alkalmazásba akkor szükséges, ha van
értelme ilyen összeköttetésnek.
Nem sorolnék példákat. Csupán egyre hívnám fel
a figyelmet, egy durva triumvirátusra, melynek nem sok értelme van,
azonban jelzi azt, hogy miként lehet egymásba ágyazni már manapság is
alkalmazásokat.
Nemrég jelent meg a Fruity
Loops azon verziója, mely már VSTi üzemmódban is képes futtatni a
nem lineáris pattern szekvenszerek királyát (igen igen, a Reason-t nem
tartom annak, jól érzed, igen igen... :))) Szóval egy komplett zeneíró
szoftvert alkalmassá tettek arra, hogy fusson VSTi virtuális alkalmazásként.
Ezt 2 üzemmódban képes megtenni, éspedig 1 stereo hangszerként (Logic
csak ezt támogatja a VSTi-k esetében), és egy 16 stereo sávos
hangszerként (a Cubase-ben
megjelenik ennyi ASIO FL csatorna). Eközben persze lehet vezérelni, mint
egy sampler-t, és képes teljes párhuzamos működésre is az anya
szoftver timeline-jával, teljes szinkronban. Csak 1x lehet betölteni,
mint VSTi, azonban ekkor képes egy időben 16 MIDI csatornán fogadni az
összes paraméterének a vezérlését. Önmagán belül is effektezhetünk,
kiküldhetünk MIDI jelet, és a belőle kijövő ASIO jelet tovább kötögethetjük
az anyag szoftverben. Sok is.
A LiveAct tevékenység valahol a hagyományos
hangszeres zenész és a DJ közötti megfoghatatlan mezsgyén mozgó
emberek produkciója élőben főleg elektronikus hangszerekkel. Erre a
területre is betört a számítógépes technológia. Ennek köszönhetően
megjelentek azok a szoftverek, melyek a lehető legjobb módját nyújtják
annak, hogy az előre elkészített szekvenciákat, loop-okat élőben
variálhassuk, effektezhessük, módosíthassuk azok megszólalási módját.
Lényegében ekkor ugyanaz történik, mint a zenekészítés közben,
csak már félig hangmérnökök vagyunk, és félig dobosok. Na meg egy
kicsit karmesterek. Meg DJ-k. Meg a halál tudja mik. Aztán azt hisszük,
hogy tudunk zenélni. Meg azt, hogy jók vagyunk élőben.
Nnna, de nem ez a lényeg. Hanem az, hogy tényleg
vannak ilyen szoftverek. Ilyen pl. az Ableton
Live is. Nem zeneírásra való, hanem a konzerv zene élőben történő
előadására. Azért vezettem fel ezt ilyen "szépen", mert
most jön a lényeg. A cucc alkalmas arra, hogy ASIO támogatása révén
Rewire kapcsolatot teremtessen. Tegyük fel, hogy összegyűlt egy halom
groove és loop ötlet, és valahogy kellene valamit vele nagyon csinálni,
és nem áll össze a koncepció. Betölti az ember az Ableton Live-ba, és
tesztelgeti, ls ha van türelme, kikerekedhet a téma. Ekkor azonban jön
a Rewire, és a pl. Cubase-zel összekötve teljes szinkronban melléadható
az új fantázia. Az ASIO sávok egymásba köthetőek a ReWire-n át, vezérlések
adhatóak át, stb. Szóval hasznos a kapcsolat.
Aztán jön a perverz disznó, és új groove részt
szeretne készíteni, és tudja, hogy a Fruity inspirálja a legjobban,
mert a MIDI note-októl meghal, és egy sima loop még nem a világ. A
Cubase-be betölt még egy Fruity-t is VSTi 16 sávra. Mellette ketyeg az
Ableton. Kitalálja, hogy a Fruity dobjainak hangereje küldjön ki a
Fruity-ből egy vezérlést MIDI-vel, mert azzal fogja modulálni az
Ableton Live egyik szőnyeg kimenetén lévő Cubase ASIo sávra rakott
filter CutOff paraméterét. Aztán ezen módosítgat élőben. Satöbbi
satöbbi... asszem nem kell fokozni. A végén pedig egyetlen szoftverrel,
az anya környezettel veheted fel egyetlen file-ba az egészet konverzió
nélkül. Tudod, vagy felveszed egy Cubase sávra a master jelet (főleg
ha vannak külső MIDI szintik, vagy egyéb külső effektek), vagy
mixdown funkciót használsz; szóval nem kell egy külön recorder
szoftver vagy szoftverenként felvenni. Csak megvenni mind a 3 szoftvert.
:)))
Nnna, azért írtam le ezt, hogy ráérezz, mikor miért
érdemes használni fent a címben említett kifejezéseket a
gyakorlatban. Persze lehet máskor is, ez csak egy hülye példa volt. Azért
itt egy kép is, hogy lásd, miről beszélek:
Cubase SX + FruityLoops + Ableton Live
A működés demó verziókkal is letesztelhető.
Javasolt egy PIII 1GHz 512MB masina hozzá egy félprofi ASIO kártyával.
Kapcsolódó linkek:
www.fruityloops.com
www.steinberg.com www.ableton.com
|